Vädret Ängelholm

Program Reportage & Tips Galleri Medlem Om föreningen Kontakt / Styrelse

Om Ängelholms Trädgårdsförening

Välkommen till Ängelholms Trädgårdsförening!

Året med Ängelholms Trädgårdsförening!

Årets program skickas ut innan årsmötet som hålls i mars. Då har vi en inbjuden föreläsare, lotteri och kaffe/kaka.

Under våren och sommaren anordnar vi flera besök i öppna trädgårdar och en plantbytardag i maj då vi denna dag också bjuder nya medlemmar på fika.

I juni/juli åker vi på heldagsutflykt ut i det gröna. Det är en "hemlig" bussresa som brukar bli fulltecknad snabbt.

I september kommer vårt höstmöte, även då med en inbjuden föreläsare, lotteri och fika.

Strax därefter är det dags för Mikaeli Marknad på Heagården då den som vill säljer av sitt trädgårdsöverflöd: växter, frukt, marmelader, inläggningar etc.

Olika kurser med anknytning till trädgård, pyssel och hantverk dyker upp under höst/vinter och vår. Kom gärna med förslag!

Det finns möjlighet att hjälpa till med odling av sommarblommor och grönsaker på Heagården eller bara besöka den gamla trädgården.

Läs mer på vår hemsida www.angelholmstradgardsforening.se för att se aktuell information. På hemsidan finns bilder från våra aktiviteter och där kan man också se vilka företag som lämnar rabatter.

Vi hoppas att du blir inspirerad och får glädje av ditt medlemskap.

Hör gärna av dig!

Hälsningar styrelsen

Kontaktperson: Elisabeth Kullenberg, ordförande, tel 0709 401 179

Historik om föreningen

Den 27 februari 1935 bildades Ängelholms Fruktodlarförening på Malmgrens konditori. Det står inget om vem som var närvarande men Axel Borggren ledde förhandlingarna. Järnvägstjänstemannen Arvid Bengtsson Åstorp, höll ett föredrag om fruktodlarföreningens uppgifter och arbetssätt. Han framhöll vikten av besprutning.
Fyra dagar senare, den 3 mars sammanträdde man igen och Axel Borggren blev vald till ordförande och sekreterare, Gustav Malmgren valdes till kassör. Årsavgiften bestämdes till kronor 1:25.
Redan den 29 mars 1935 beslöts vid ett sammanträde på rådhuset att sprutor för fruktträd skulle köpas. En liten spruta för 72:85 köptes liksom en större för 174:85. Sprutvätskan skulle  kosta 8 öre litern och kassören skulle skaffa sprutfolk. Det blev bestämt att sprutaren och tillika beskäraren skulle ha en krona i timmen och medhjälparen 75 öre i timmen.

Hösten 1935 anordnades en frukt och blomsterutställning på Thorslund. På trettiotalet kunde man köpa fruktträd för 2 kr styck, rosorna kostade mellan 75 öre och 1 krona styck.

1941 bildades en andelsförening för mustning av frukt. Man lämnade frukt och fick tillbaka must. Några tusen liter såldes.
1941 köptes motorspruta "junior" för 1050 kr jämte tilläggspris för kopplingsanordning till cykel. Amorteringslån på fem år togs.
1951 ändrades årsavgiften från 2 kr till 3 kr och så hade man en inträdesavgift på 5 kronor.

Axel Borggren var ordförande och sekreterare till  och med år 1952.
1953 blev John Johnsson ordförande.
1954 ändrades namnet till Ängelholms Villaträdgårdsförening.
1955 blev Ernst Sandell kassör och förvaltare. Han hade hemma i garaget försäljningslager, köpte hem och sålde till medlemmarna vad de behövde till sina trädgårdar.
1975 valdes Bertil Ståhl till ordförande
1998 ändrades namnet till Ängelholms Trädgårdsförening.
2001 avgår Bertil Ståhl som ordf. efter 26 år i styrelsen och 30 år i föreningen.
2001 blev Kicki Lindfors ordförande.
2002 valdes Börje Grönhult till ordförande.
Årsavgiften är 50 kronor som ändrades 2005 till 75 kronor.
Medlemsantalet har stadigt ökat från år 2000 var det ca 112 medlemmar till ca 450 medlemmar 2006.

En nyhet för föreningen från 2003 är vårt arbete med att anlägga en gammeldags köksträdgård på Heagårdens museum. Till hjälp med att utforma trädgården har varit Kerstin Berendt. Hedentorps plantskola har skänkt  alla växterna, torvjord och vårdträd. Där träffas vi varje tisdagskväll under odlingssäsongen.

År 2005 går trädgårdsföreningen in i datavärlden med att göra en hemsida. Där skriver vi lite av varje som kan vara intressant för medlemmen.

Ovanstående uppgifter har vi tagit från föreningens  protokoll.

Vid pennan
Börje Grönhult
Gunilla Chriveus

Heagården

Vi är ett gäng som arbetar med trädgården på Heagården varje tisdagskväll under
odlingssäsongen. Du kan tro vi har trevligt, kom gärna med i gänget.
Se bilder från våra aktiviteter här.

Tillbaka till startsidan